środa, 3 września 2014

The Beatles 'Let it be'



The Beatles miało być u mnie więcej. Dziś kolejna porcja. Utwór zapewne znany większości z Was, jednak żeby dotrzeć do jego sensu musiałam trochę poszperać. Znalazłam wypowiedź Paula McCartneya mówiącą o powstaniu utworu i historii, którą kryje. Mother Mary to nie Maryja, jak początkowo myślałam. Jest to matka Paula, która zmarła, gdy ten miał zaledwie 14 lat. W młodości Paul raczej się nie oszczędzał - ćpał, pił, zarywał noce i z ulgą przyjmował fakt, że rano udało mu się obudzić. Tekst powstał pod wpływem snu, w którym przyszła do niego matka, przekazując pewne słowa mądrości. Popatrzmy na interpretację.


When I find myself in times of trouble,
Mother Mary comes to me,
Speaking words of wisdom, let it be.
And in my hour of darkness,
She is standing right in front of me,
Speaking words of wisdom, let it be.
Let it be, let it be. Let it be, let it be,
Whisper words of wisdom, let it be. 

Bohater tekstu znajduje się w ciężkim okresie życia. Z trudem stara się pokonać przeciwności. Pewnego dnia podczas snu ukazuje mu się od dawna nie żyjąca matka próbująca wskazać mu drogę. Mówi do niego: Let it be. Możemy to przetłumaczyć jako Niech się dzieje co chce. Widzimy tutaj stoickie, a zarazem optymistyczne podejście do życia - w razie problemów nie należy rozpaczać, miotać się próbując je rozwiązać - trzeba je po prostu przeczekać, bo kiedyś na pewno miną.

And when the broken hearted people,
Living in the world agree,
There will be an answer, let it be.
For though they may be parted there is,
Still a chance that they will see,
There will be an answer, let it be.


A tutaj wskazówka dla zakochanych, którym nie jest dane być z tą jedyną osobą. Let it be, nie smućcie się, poczekajcie co przyniesie los, może spotkacie nową miłość, a może wrócicie do tej starej.

And when the night is cloudy,
There is still a light that shines on me,
Shine on until tomorrow, let it be.
I wake up to the sound of music,
Mother Mary comes to me,
Speaking words of wisdom, let it be.
Let it be, let it be. Let it be, yeah, let it be.
There will be no sorrow, let it be.
Let it be, let it be. Let it be, yeah, let it be. 

Słowa matki brzmią dla naszego bohatera niczym muzyka. Jej głos jest jak promyk światła przebijający się przez chmury.  Jedynym jego życzeniem jest, aby oświetlał mu drogę chociaż do jutra. Stosując się do zasady Let it be eliminujemy z naszego życia smutek, akceptujemy je takim, jakim jest i z nadzieją czekamy na lepsze jutro. Co sądzicie o takim sposobie na życie?

Zawsze słuchające się Mamy słowa na dziś:
wisdom - mądrość
darkness - ciemność
to part - rozdzielać, rozstawać się
sorrow - smutek

8 komentarzy:

  1. Przecudowne, zupełnue nowe sopojrzenie na utwór

    OdpowiedzUsuń
  2. Prześwietne ;)
    Mam nadzieję, że dodasz coś niedługo o tekście piosenki Arethy Franklin!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny tekst. Tak wiele mądrości w tak niewielu słowach. Bardzo mi się podoba.
    Co sądzę o takim sposobie na życie? To dobra droga. Staram się nią podążać, choć nieraz przygnębienie dopada znienacka, jak na przykład dziś :) Szczerze, to pomogłaś mi się nieco pozbierać z podłogi, że się wyrażę. Do spółki z Vance Joy'em, którego to utwór "Riptide" Pragnąłbym ci zaproponować do interpretacji :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, melodia bardzo przyjemna, ale ten teledysk... brr Nie oglądaj go zbyt wiele razy bo znowu wpadniesz w dołek. Niby śmieszny, a jest w nim coś złowieszczego. Od razu skojarzyło mi się z Milczeniem Owiec :D A co jeśli właśnie teledysk wpłynie na moją interpretację i wyjdzie z tego mały horror? Chociaż, z drugiej strony... tego tu jeszcze nie było ;) Pozdro!

      Usuń
    2. Wiesz, też uważam, że teledysk jest nietypowy.. Może właśnie temu piosenka przyciągnęła moją uwagę? Przede wszystkim jest niemal cały czas ilustracją dla tekstu piosenki. Przyznam, jest złowieszczy. Nawet bardzo. Ale niesamowicie mnie fascynuje, a to się teledyskom rzadko zdarza ^.^
      Pozdrawiam jeszcze raz :D

      Usuń
  4. Też jestem za Twoją interpretacją "Riptide"! Tekst wiele dla mnie znaczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo proszę o interpretację piosenki No diggidy Chet Faker

    OdpowiedzUsuń